Монтесори метод

          „Много хора твърдят, както и аз, че най-важната част от живота на човек са не годините, прекарани в университета, а първият период – от раждането до шест години. Това е времето, през което човешката интелигентност се формира. Но не само интелигентността, а и всички психологически сили.” М. Монтесори   
       Мария Монтесори е първата жена лекар в Италия. Специализира в областта на психиатрията и педиатрията. В основата на своя метод, тя поставя наблюдението на децата и на техните потребности, предоставянето на специална среда за подготовка, в която те правят свой собствен избор с какво да се занимават.
          Монтесори забелязва, че малките деца учат по уникален начин, още от преди раждането до шестата си година, като подсъзнателно попиват всичко около тях и фактически се самоизграждат. Тя го описва като „Попиващ ум” и сравнява детския ум с гъба, защото детето буквално попива информация от средата чрез сетивата си.
       От раждането до третата година се формира интелигентността и всички психични способности. Монтесори нарича този етап „подсъзнателен Попиващ ум”. Функцията на детето през този период е да стане независимо от възрастните за основните си човешки функции. То се учи да ходи, да говори, да придобива контрол върху ръцете си. След като тези основни способности са придобити, към три годишна възраст, умът бавно се събужда до съзнателно ниво, утвърждавайки паметта и силата да разбира. Детето отива към следващия етап – „съзнателен Попиващ ум”.  То иска да изучи и овладее средата и започва да проявява воля. Винаги е заето правейки нещо с ръцете си, водени от ума му. Преди третата година функциите се създават, след това се развиват.
          Децата работят над себе си чрез игрите, те следват своя вътрешен порядък и избирайки сами какво да правят,  утоляват жаждата си за развитие. Монтесори вярва, че всяко дете притежава вътрешна сила, която го кара да расте и учи, и това може да бъде наблюдавано в спонтанните му занимания. Следвайки вътрешната си интуиция, детето намира собствен начин на учене и удовлетворение от работата си. „Изборът се поставя от инстинкта, който природата дава на всеки като водач на психическото му израстване.”
          Въз основа на своите наблюдения, тя установява, че именно чрез ръцете децата развиват своя мозък, чрез движението възникват нови невронни връзки. Монтесори приема идеята за обучение чрез сетивата и чрез директния опит.
          Начинът, по който се грижим за децата в най-ранните им години, има дълбоко влияние върху това какви ще станат, как ще виждат себе си, с какво самочувствие ще се изправят лице в лице със света и неговите предизвикателства.

Няма коментари:

Публикуване на коментар